در حال بارگذاری
معاون عمرانی استاندار خبر داد:

تنش آبی خراسان‌شمالی با آب پلنگ‌دره رفع می‌شود

شماره خبر : 898 - https://asreatrak.ir/short/VMm0l

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی گفت: پروژه پلنگ‌دره و انتقال پساب بجنورد به پتروشیمی از مهم‌ترین پروژه‌ها در حوزه تأمین آب باکیفیت است که به رفع تنش آبی استان کمک خواهد کرد.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، مهدی رشیدی پیش از ظهر امروز در تشریح فعالیت‌های عمرانی خراسان شمالی گفت: باتوجه‌به اینکه شهرهای بجنورد، شیروان و اسفراین به‌عنوان شهرهای بحرانی در حوزه تنش آبی مطرح هستند؛ لذا یکی از پروژه‌های مهم پلنگ‌دره است .

 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه ۲۸ کیلومتر خط انتقال برای پروژه پلنگ‌دره تعریف شده، افزود: هفت حلقه چاه باکیفیت بالای آب، حفر شده و این در حالی است که آب شهر بجنورد سال‌ها از کیفیت مناسبی برخوردار نبود که با اتمام این پروژه مردم به آب باکیفیت دسترسی پیدا می‌کنند .

 رشیدی اقدام بعدی در حوزه رفع تنش آبی را صرفه‌جویی و جلوگیری از هدررفت آب عنوان کرد و گفت: ۲۶۰ کیلومتر شبکه موجود در خراسان شمالی اصلاح شد که به کاهش هدررفت آب کمک خواهد کرد.

 وی خاطرنشان کرد: ۹۰۰ میلیون مترمکعب آب مصرفی خراسان شمالی مربوط به حوزه کشاورزی است که ۵.۷ میلیون مترمکعب آب از طریق آبیاری نوین صرفه‌جویی شده است.

 معاون عمرانی استاندار با بیان اینکه ۲۰ میلیون مترمکعب آب مصرفی استان مربوط به حوزه صنایع است، تصریح کرد: در سفر رئیس‌جمهور شهید پروژه انتقال پساب بجنورد به پتروشیمی کلید خورد .

 رشیدی در ادامه اظهار داشت: پتروشیمی سالیانه ۵ میلیون مترمکعب آب شرب باکیفیت بجنورد را مصرف می‌کرد که برای جایگزین‌کردن این آب اعتبار ۱۳۰۰ میلیاردتومانی هزینه شد .

 وی افزود: در کمتر از هشت ماه ۸۰ درصد خط انتقال این پروژه عظیم به طول ۱۱ کیلومتر انجام شد که البته صنایع دیگر همچون نیروگاه شیروان، آلومینای جاجرم و فولاد اسفراین در دستور کار قرار دارد.

 رشیدی تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات موردتوجه در حوزه تأمین آب، آب‌های مرزی بود که پس از پیگیری‌های متعدد ماده ۲۳ انتقال آب مرزی به ۴ شهر استان مصوب شد.

 وی از ویژگی‌های پروژه فوق را تأمین ۴۰ میلیون مترمکعب آب باکیفیت در سال عنوان کرد.

 رشیدی با اشاره به اینکه یکی دیگر از اقدامات مهم، جهاد آبرسانی است، افزود: قرارگاه امام حسن (ع) به‌عنوان مجری جهاد آبرسانی در خراسان شمالی تعیین شد که قرارداد اولیه آن با اعتبار ۵۵۰ میلیارد تومان در قالب ۱۶۷ روستا منعقد شد .

 وی بیان کرد: در ادامه ۲۰۰ روستای دیگر در قرارداد جدید با قرارگاه منعقد شد که با تأمین ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار دیگر، مردم خراسان شمالی از این پروژه مرتفع می‌شوند.

 

 انتهای خبر/ رحمانی

0 نظر

ارسال نظرات